چه کسانی باید ماموگرافی کنند؟
نوشته شده توسط : media

چه کسانی باید ماموگرافی کنند؟ ماموگرافی یکی از آزمایش‌های مهم برای تشخیص سرطان سینه است. زمانی که پزشک علائم مشکوکی مانند توده یا ناهنجاری‌های متفاوتی را در پستان مشاهده می‌کند، این آزمایش را برای افراد تجویز خواهد کرد. برای انجام ماموگرافی با بالاترین میزان دقت به مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا مراجعه کنید.

از طریق ماموگرافی تشخیص زود هنگام تومورهای خوش‌خیم و بدخیم امکان‌پذیر است و در صورت وجود زخم نوک پستان، ترشحات غیر طبیعی و توده‌های قابل لمس می‌توانید برای راهکارهای درمانی موثر اقدام کنید. 

 چه افرادی کاندیدای مناسب ماموگرافی هستند؟

شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که چه کسانی باید ماموگرافی کنند؟ ماموگرافی استفاده از پرتوهای اشعه ایکس برای آزمایش بافت سینه است و برای تشخیص و ارزیابی بیماری‌های پستان در زنان بسیار کاربرد دارد.

سرطان سینه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان است که در بانوان بالای ۴۰ سال اتفاق می‌افتد. بنابراین انجام هر ساله این آزمایش برای تشخیص انواع تومور سینه و ناهنجاری‌های مربوط به بافت پستان ضرورت دارد. در صورت مشاهده علائمی چون توده‌های قابل لمس، ضخیم شدن پوست سینه، ترشحات یا برداشتن نوک پستان، زخم و درد سینه پزشک این آزمایش را برای بانوان تجویز می‌کند.

در واقع ماموگرافی یکی از بهترین راهکارها برای بررسی ناهنجاری‌های بافت‌های سینه و بررسی علت فرورفتگی نوک پستان است. از طریق این آزمایش تومورهای احتمالی خوش‌خیم و بدخیم و همچنین کیست‌های بافت پستان تشخیص داده می‌شوند. در صورت وجود علائم مشکوک، در مراحل اولیه می‌توانید برای جلوگیری از پیشروی بیماری اقدام کنید، اما اگر به علت عدم انجام دوره‌ای غربالگری روند پیشرفت ناهنجاری‌ها متوقف نشود، درمان‌های متعدد پاسخگو نخواهند بود.

بانوان بالای ۴۰ سال حتماً باید ماموگرافی را انجام دهند، حتی اگر هیچگونه علائمی را مبنی بر وجود سرطان سینه نداشته باشند. غربالگری سینه در موارد خاص برای مردان نیز تجویز می‌شود، در این صورت می‌توانند برای پیگیری درمان اقدام کنند. اگر به دلایل ژنتیک یا عوامل دیگر در معرض خطر ابتلاء به سرطان سینه هستید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید تا زمان مناسب غربالگری برای شما در نظر گرفته شود.

ضرورت انجام ماموگرافی

ماموگرافی تصویربرداری اشعه ایکس از پستان برای تشخیص و ارزیابی تومورها و دیگر ناهنجاری‌ها است. از طریق این روش می‌توان برای غربالگری توده پستان استفاده کرد. پزشکان معمولاً به دلایل مختلفی این آزمایش را تجویز می‌کنند. در وهله اول پزشک می‌تواند برای تشخیص بافت‌های غیر طبیعی در پستان اقدام کند.

علاوه‌بر این اگر پیش از این ماموگرافی انجام داده باشید که نتایج غیرطبیعی داشته، می‌توانید از طریق انجام مجدد ماموگرافی پیگیر روند درمان خود شوید. همچنین از طریق انجام ماموگرافی پیگیری پیشرفت توده‌ها یا ناهنجاری‌های مختلف در بافت‌های سینه امکان‌پذیر خواهد بود.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی، به‌عنوان تخصصی‌ترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران ارائه‌دهنده خدمات مربوط به ماموگرافی سینه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و استاندارد است. پزشکان متخصص با بررسی تصاویری از زوایای مختلف سینه، خوش‌خیم یا بدخیم بودن توده‌ها را بررسی می‌کنند و از این طریق راهکارهای درمانی موثر را در اختیار شما قرار خواهند داد. 

 چه زمانی باید برای ماموگرافی اقدام کرد؟

برخی از افراد ممکن است هیچگونه علائم خاصی که نشان‌دهنده سرطان سینه باشد مشاهده نکنند. اما در اکثر موارد درد شدیدی در سینه احساس می‌شود. برای تشخیص زودهنگام هر نوع بیماری احتمالی و وجود ناهنجاری در بافت‌های سینه، در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

1- گودی پوست سینه که نشان‌دهنده ناهنجاری در بافت سینه است.

2- مشاهده توده در بافت پستان یا توده در زیر بغل

3- ضخیم شدن یا تورم سینه که به مرور زمان بیشتر می‌شود.

4- تغییر در اندازه یا شکل پستان که در بیشتر موارد سایز سینه افزایش می‌یابد.

5- احساس سنگینی در یکی از سینه‌ها یا هر دو

6- جمع‌شدگی نوک پستان

7- ترشحات نوک سینه

8- درد شدید در سینه

9- پوسته پوسته شدن، قرمزی، جوش یا تحریک پستان یا نوک آن

10- خارش سینه‌ها

خطر عدم انجام موموگرافی چیست؟

تا اینجا به این سوال که چه کسانی باید ماموگرافی کنند پاسخ دادیم. اما بسیاری نمی‌دانند اگر ماموگرافی در زمان مناسب و به صورت دوره‌ای انجام نشود، چه عواقبی خواهد داشت. انجام ماموگرافی خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را به حداقل می‌رساند و برای تشخیص انواع سرطان سینه از جمله سرطان مهاجم مجرایی و لوبولار مفید است.

چه کسانی باید ماموگرافی کنند؟

این آزمایش به پزشکان امکان تشخیص بافت‌های تومور کوچک را می‌دهد و زمانی که تومورها کوچک هستند، گزینه‌های درمانی بیشتری در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. اگر بالای ۴۰ سال سن دارید و هنوز برای انجام موگرافی اقدام نکره‌اید، خود را در معرض خطر احتمالی سرطان سینه قرار خواهید داد. از این رو توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده علائم متعدد از جمله درد و ورم سینه، توده‌های قابل لمس و ضخیم شدن نوک پستان حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی از بهترین مراکز برای انجام غربالگری سرطان سینه است. پزشکان متخصص در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به راهکارهای درمانی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

خلاصه مطالب

چه کسانی باید ماموگرافی کنند؟ ماوگرافی یکی از تست‌های غربالگری است که برای بررسی توده‌های خوش‌خیم و بدخیم کاربرد دارد. چنانچه علائمی مانند درد سینه، ضخیم شدن نوک پستان و وجود ترشحات غیر طبیعی را مشاهده کنید، حتماً باید برای انجام ماموگرافی اقدام نمایید. بانوان بالای ۴۰ سال کاندیدای اصلی انجام ماموگرافی هستند، چرا که این غربالگری در تشخیص زود هنگام سرطان و ناهنجاری‌های سینه بسیار مؤثر است.

 با توجه به اینکه ماموگرافی سینه باید توسط پزشکان متخصص و با دستگاه‌های دیجیتال پیشرفته انجام شود، می‌توانید این آزمایش را در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی با مدیریت دکتر محمد حسین اخلاقی نیا انجام دهید. مرکز سونوگرافی و رادیولوژی فاطمی به‌عنوان بهترین مرکز سونوگرافی و رادیولوژی در تهران شناخته می‌شود و کادر پزشکی با ارائه تفسیر دقیق از نتیجه آن و ارائه راهکارهای درمانی به جلوگیری از پیشرفت هرگونه بیماری احتمالی کمک خواهند کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: